Egy elfelejtett autó


Citromagazin 2005, 3: 31.

2005. augusztus 24-én 35. születésnapját ünnepelte a Citroën történetének második legnagyobb példányszámában eladott modellje, melyből gyártásának másfél évtizede alatt összesen 2 millió 474 ezer darab gördült le a szerelőszalagokról. De vajon melyik is ez a Citroën?

Azt még egy, a Citroënekhez különösebben nem kötődő "átlagember" is tudja, hogy a 2CV áll a Citroën eladási örökranglistájának élén. Ha azonban a dobogó további helyeit firtatjuk, akkor még az elhivatott rajongók is többnyire zavartan vakarják a fülük tövét, majd több-kevesebb bizonyossággal a hangjukban a Traction Avant-t, a DS-t, netán valamelyik újabb modellt említik. Pedig ezen dicsőséges második helyet nem más birtokolja, mint a GS. Az az autó, amit szinte mindenki elfelejt akkor, amikor a Citroën-ekről esik szó. Hogy hogyan válhatott mára ez - a maga idejében igazán népszerű - modell a gyár amolyan mostohagyerekévé … nem tudható. Talán, mert a "névtelen" középosztály tagjainak társává tették. Birtoklása nem volt a "felső tízezer" kiváltsága, mint a DS-é. Nem volt fiatalok kedvence, mint a szabadság életérzését megtestesítő 2CV. A GS csupán "egy csepp luxus", mely az átlagembert kényeztette. A fogyasztói társadalom megvásárolta, elfogyasztotta, … és hálátlanul elfelejtette.

Pedig a Citroën GS minden kortársánál hívebb tükre annak kornak, amelyben született. Az 1960-as és 70-es évek fordulója: az emberiség történetének nagyszerű pillanata.

Ekkortájt az emberek úgy érezték nincs lehetetlen: a Concorde kétszeres hangsebességgel repülve alig három és fél óra alatt tette meg az utat Európa és az Újvilág között, az űrhajók szinte menetrendszerűen repkedtek a Holdra és egyáltalán nem tűnt képtelen illúziónak a világűr távolabbi részeinek meghódítása sem.

Igen, a GS futurisztikus külső és belső megjelenésben visszaköszön mindaz, ami a 60-as években a technika minden képzeletet felülmúló fejlődését jellemezte.

Aztán az élet kicsit másképp alakult, mint ahogy akkor elképzelték. Elmúlt az ezredforduló és nem jutott el az ember egyetlen további bolygóra sem. Repülőgépeinkkel ma közel háromszor tovább tart átjutni az Atlanti-óceánon, mint a gyönyörűséges Concorde-dal, ami ma már csak néhány kiváltságos repüléstechnikai múzeum dísze … és sajnos a GS-ek és GSA-k is eltűntek az utakról. Sőt, már Citroën találkozókon is csak hébe-hóba látni belőlük. Megmentsük hát meg a még meglevő példányokat, hiszen mindenki tudja, hogy igazán csak szíve hölgye ölében vagy egy Citroën GS-ben érezheti jól magát az ember.

(GSdriver)