C42
|
Ez lenne a Citroën új modellje? Hmmm.
Akár talán az is. Hiszen a mostani személyautó palettát C-ben számoljuk
egytől nyolcig. Néhány éve pedig a Citroën áruszállítói viseltek hasonló
neveket, mint például a C15, C22, C25, C32, C35 és a C45. Ha pedig még
messzebbre nyúlunk a letűnt idők homályában, akkor megtaláljuk a C60-as
jelzésű prototípust, melyet még Flaminio Bertoni tervezett, mikor először
vetődött fel komolyan, hogy szükség lenne egy középkategóriás Citroënre.
Mint tudjuk utóbb - egy jó évtized múltán - ez az elgondolás a GS-ben öltött
végül testet. Akkor viszont mi, ha mégsem autó? Hát tulajdonképpen ”lakcím”,
pontosan kiírva: Avenue des Champs-Élysées 42. Egy cím, mely egybeforrt
a Citroën történelmével.
1927-ben, nyolc esztendővel az A modell bemutatása után már valódi nagyvállalatot
irányít André Citroën: több mint 30 ezer alkalmazottal 400 autót gyárt
naponta, az éves termelés pedig tartósan meghaladja az 50.000 példányt.
E minden tekintetben haladó szellemiségű, korszerű nagyvállalat sikereinek
hátterében megtalálhatjuk marketing modern módszereit is: az égre repülővel,
az Eiffel-toronyra villanylámpa fűzérrel írják fel a Citroën nevet. Idelenn
a földön pedig plakátok, szórólapok adnak hírt a nagyszerű autókról, a
Párizsi Autószalon idején gyárlátogatásra invitálják az érdeklődőket, az
Avenue des Champs-Élysées parányi telkén, a 42 szám alatt pedig megnyitja
kapuit a Citroën első bemutatóterme.
A gyár októberi hírlevele így tudósít az eseményről ”a B14 modell a Citroën
hírnevéhez méltó otthont kapott”, majd pedig ”az épület rideg függőleges
vonalait meglágyító gótikus ívek különleges karaktert adnak bemutatótermünknek”.
A prosperáló gyár hamar kinövi a kis ”kirakatot”.
Az 1929-ben eladott több mint százezer autó előre vetíti a bemutatóterem
bővítésének szükségességét. 1932 nyarára érik meg a helyzet a változtatásra.
A bemutatótermet júliusban bezárják, s hogy emiatt nagyobb veszteség addig
se érje a vállalatot, az ott működő irodának a néhány sarokkal odébb álló
Operában bérelnek ideiglenes helyet. Az átépítésre alig két hónapot szánnak
és szeptember 15-én megnyitja kapuit az új 370 négyzetméteres bemutatóterem,
melynek üveghomlokzata méltán vívja ki a kor csodálatát. A Maurice Ravazé
által újjá varázsolt bemutatóterem kiemelt szerepet kapott a Citroën történetében.
1932-től 1984-ig itt mutatták be a márka új modelljeit. Itt pillanthatta
meg a közönség az első Rosalie 8, 10, 15 modelleket, itt debütált a Traction
Avant, a 2CV, a DS, az AMI 6, a Dyane, a Méhari, a GS, az SM és végezetül
a CX. 1984-ben azután hirtelen pont került e több mint fél évszázados időszak
a végére. A márka hírnevéért kevéssé aggódó, ám a pénzt annál jobban szerető
neuilly-i vezetők az épületet 20 évre bérbe adták a Hippopotamus étteremláncnak.
November 12-én meg is nyitották a 220 férőhelyes éttermet, mely délelőtt
10-től hajnali 2-ig tartott nyitva a hét minden napján. A hely ezzel egy
csapásra elvesztette félévszázados patináját és varázsát, a sült étolajszagba
mártott autókkal pedig földig rombolták a márka imidzsét.
2001-re felismerte a Citroën vezetése a hibát, és ennek eredményeképp megszületett
a döntés, hogy 2004-ben nem hosszabbítja meg az étteremlánccal kötött szerződést.
Még abban az évben kiírták a pályázatot egy teljesen új, ugyanakkor a Citroën
hagyományaihoz méltó és a hely szellemét újjáélesztő bemutatóterem létesítésére.
A győztes egy fiatal francia építész, Manuelle Gautrand pályázata lett.
Alig járt le az étteremmel kötött szerződés megjelentek a bulldózerek,
hogy mielőbb nyomtalanul eltüntessék a világ egyik legszebb sugárútján
esett szégyenfoltot. Most a XXI. században azonban már nem haladtak olyan
sebességgel a dolgok, mint 1932-ben. Az új épület alapjainak lerakása csak
decemberben kezdődött, és míg anno kevesebb, mint két hónap, addig most
kis híján 3 esztendő kellett az épület befejezéséhez. De megérte várni.
A 2007. szeptember 29-én megnyílt új bemutatóterem minden képzeletet felülmúl.
A modern építészet ismét megrázta magát és produkált egy olyan épületet,
ami mellett nem lehet csak úgy elsétálni. A Citroën új üvegpalotájának
homlokzata ma éppúgy megragadja az arra járó emberek tekintetét, mint 75
évvel ezelőtt. És ez nem csak egy elfogult Citroën rajongó véleménye. Október
végén ugyanis számos, a márka iránt legjobb esetben is közömbösnek mondható
kollégám társaságában részt vettem az Európai Gasztroenterológiai Társaság
párizsi kongresszusán. A kongresszusi központba menet nem akadt a csoportban
olyan, aki úgy végig tudott sétálni a Champs-Élysées-n, hogy ne ugorjon
be egy pillanatra a C42-be. A 30 méter magas, 12 méter széles palotát 650
négyzetméternyi üvegfelület borítja. A homlokzat háromszögletű színtelen
és átlátszó vörös üveglapokkal tagolt, utóbbiak egy hatalmas 11x3.5 méteres
Citroën emblémát rajzolnak ki az első emelet magasságában. A felsőbb szinteket
is díszíti egy-egy óriási fogaskerékfog, az épület összképe pedig a háromszögletű
üveglapok rafinált térbeli elrendezésének köszönhetően egy mesterien csiszolt
gyémántot idéz. Hiába no, a papa szelleme …
Belépve az épületbe természetesen fehér és piros színek dominálnak. Rajtuk
kívül pedig üveg és tükör minden. Az épület közepét hét, egymás felett
elhelyezett, hatalmas forgó tányér foglalja el, melyek mindegyike egy-egy
Citroën modellt tart. A földszinten belépő látogatót rögtön egy nagyágyú
a 2005-ös frankfurti szalonon bemutatott futurisztikus C-Sportlounge fogadja.
Mellette egy vörös üveggel borított lejáraton keresztül juthatunk le a
legalsó szintre. Itt látható a 2006-ban bemutatott játékos tanulmányautó
a gyöngyház fehér C-Airplay. Mellette a DS 50. születésnapjára készült
DS totem. Utóbbi sajnos csak összecsukva láthatjuk, kinyitva valószínűleg
nem férne el a rendelkezésre álló helyen. Körülöttük a piros falakba süllyesztett
kihúzható fehér padok és székeket találhatunk, melyeken megpihenve a falakba
körbe beépített hatalmas LCD monitorokon videókat tekinthetünk meg a Citroën
modelljeiről. Visszatérve a földszintre az épület hátsó részében ajándékbolt
fogad, ahol Citroën modellautókat, kulcstartókat és egyéb apró relikviákat
vásárolhatunk. A felsőbb emeleteken lévő modellekhez egy üvegfalú lift
illetve a középen elhelyezkedő óriástányérok körül körbefutó lépcsőn juthatunk
fel. A legfelső szinten egy koromfekete 1939-es Traction Avant 11 BL fogad.
Fényezésében csodálatosan tükröződik vissza az épület üvegteteje, mely
valójában a homlokzathoz hátrahajlása az épület hátfalába. A lépcsőkön
lefelé haladva az egyes szinteken bemutatott modellekről szóló információs
terminálokat találunk az üvegkorlátba építve. A TA alatt egy szürkészöld
1966-os 2CV Azam, egy szinttel lejjebb pedig egy 1969-es ezüstmetál DS
21 Pallas várja a látogatókat. Ezután a Citroën 3 új modellje következik:
egy rendkívül elegáns sötétkék C6, majd egy lucia kék üvegtetős 5 üléses
C4 Picasso visiospace, végül egy metálszürke C-crosser. Időközben arra
is lehetőség nyílik, hogy a bemutatóterem üvegfalán át a Champs-Élysées
forgatagában is gyönyörködjünk.
A C42 szerintem beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Visszahozta a Champs-Élysées-re
a Citroënt, és mindazt, ami e márkanévhez kapcsolódik: a szépség, a kényelem,
és az innováció harmóniáját. Felejthetetlen élménnyel ajándékozza meg látogatóit,
akik az épület bejárása után boldogan és elvarázsolva vetik rá magukat
az ajándékbolt mütyürkéire. Ha arra jártok, próbáljatok meg elmenni fapofával
az ajtaja előtt … egy üveg elsőrangú francia vörösbort ajánlok fel annak,
akinek ez sikerül. Csak halkan jegyzem meg, hogy egyáltalán nem tartok attól,
hogy valamelyőtök miatt meg kéne váljak ettől az eredetileg
a lányom esküvőjére félretett butellától …
Irodalom:
1. www.c42.com
2. Pagneux D. La magie retrouvée du C42, Citropolis 2007, 65: 12-31.
GSdriver
[2007-10-30]