Fő típusformák:
|
GS 1015 Berline Confort / Club |
GS Break |
GS Service |
GS Service Vitrée
A GS kombi, a jól ismert 5 ajtós formán kívül
kétféle 3 ajtós változatban is készült. Ezek az úgynevezett "GS service"
illetve
a "GS service vitrée" kivitelek. Előbbinek a hátsó és középső
oldalablakai helyén lemezburkolat látható. Mára mindkettő ritkaságnak számít.
Az "üvegezett" modell egy példánya (00GF1192) 2007-ben talált
új gazdára az Ebay-en, a képeken látható állapotban, 4000 Euroért.
|
GS X, GS X2
Egyszerre mutatták be 1974 októberében a Párizsi
Szalonon ezt a két GS változatot. A GS X motorja 1015, az X2-é 1222ccm-es.
Jellegzetességeik: az oldalablakok keretei az első néhány darabon színrefújtak,
majd jellemzően feketék. Az első lökhárítón a gumicsík
középre került, a hűtőrács fekete műanyagból készült, a hűtőrács előtt
a lökhárítóra rögzítve két ködvényszóró kapott helyet, a kerekeken
látható perforációk hosszúkásak, a dísztárcsa kicsi (csak a tengelyvéget
takarja), a kerékrögzítő csavarok krómozottak. Belül a műszerfal
órás szerkezetű (analóg óra, üzemanyag szintjelző, sebességmérő, fordulatszámmérő,
akkutöltés jelző) az első ülések integrált fejtámlájúak.
Az 1976-os modellévtől kezdve a lökhárítókat mattfeketére fényezték. Az
X2 ezen kívül még fűthető hátsó ablakot is kapott. A bemutató fotókon
látható, az autó oldalán alul végigfutó, markáns, fekete színű "X2///////"
dekoráció azonban a szériamodellekre nem került rá.
|
GSpécial |
GS Pallas |
GS Pallas C-matic
Az egyik legérdekesebb típusváltozat. A C-matic jelzés négyfokozatú
félautómata váltót jelent.
|
GSA |
GSA Break |
GSA Entreprise
A GSA kombi lemezfallal borított szervizautó változata, melynek
első darabjai 1981-ben gördültek le a szerelőszalagról.
Ez a változat alkotta a modellcsalád utolsó 300 darabját is, melyeket Indonéziában
szereltek össze. Velük ért véget
a Citroën első középkategóriás modelljének története. Alábbi modell az
Ebay-en keresett új gazdát 2007-ben.
|
GSA Service Vitrée
A GSA kombi üvegezett szervizautó változata. |
Limitált
szériák: |
GS Basalte
1978. április 5-én mutatták be a GS első limitált
szériáját, az 1800 példányban készült GS Basalte-ot. A sorozat darabjai
egyedi fekete fényezést
kaptak az autó alja felé vastagodó piros oldalcsíkokkal. A legfelső csík
megkerüli az első kerékjárati ivet. A bal első lámpa felett a motorháztetőn
és a hátsó szélvédő alatti díszcsíkon pirossal színű BASALTE felirat olvasható.
A dísztárcsák a pallas kivitel teljes felnit elfedő hatalmas krómozott
dísztárcsái. Ezen az igen exkluzív autón kor egyéb luxuscikkeit is felfedezhetjük:
fényszórómosó, tolótető, kazettás autórádió, színezett üvegek, ködlámpák.
Beülve a műszerfalon is olvasható a BASALTE felirat, a szőnyegek feketék,
és az üléshuzat is egyedi vörös-fekete "kakasláb" mintájú. A
motor 1222ccm-es.
Az akkor alapáron 23.160F-ba kerülő alapmodellhez képest jelentős felárral
29.700F-ért dobták piacra. Hogy találtak-e vevőt rá? Az utolsó darab számláján
a
dátum: 1978. április 20.
|
GS +9 |
GSA Tuner |
GSA Cottage |
GSA Chic |
Egyedi darabok:
|
" GS Drapeaux
"
A "GS Drapeux" Európa zászlóival
van díszítve abból az alkalomból, hogy az autó 1971-ben elnyerte az "Év
autója" címet. Valójában
nem egyetlen példány készült belőle, hanem egy igen kis darabszámú limitált
szériáról - néhány tucatot gyártottak belőle - van szó.
A GS Club így díszített első darabját 1971 októberében a Párizsi Autószalonon
állították ki, a MEP27-tel együtt.
Ezt követően 1972 januárban már a kombi változattal együtt a csodálhatta
meg brüsszeli, márciusban a genfi, júniusban
pedig a barcelonai szalon közönsége. Az igazán méltó hátteret azonban az
ultramodern, vadonatúj müncheni olimpiai stadion
adta, ahol egy kisebb konvojra valót állítottak ki belőle. A zászlókon
kívül további jellegzetessége volt az autóknak a
köténylemez piros fényezése. A széria első darabjai bézsszínűre a későiek
pirosra festett felniket kaptak.
|
" La GS Energétique
"
Ismertebb nevén a " GS aux fléches
" Jean-Pierre Lichou festőművész tanulmánya. A fény és az egymást
kiegészítő színek
hatásának vizsgálata az impresszionisták óta a festészet egyik alapkérdése.
A GS X2 egyébként is áramvonalas formájának további
lendületet adnak a ráfestett nyilak. A művész az X2-es kipingálásához 73
színárnyalatot használt, a munka 500 órát vett igénybe.
Az autó elkészültekor a Citroën bemutatótermét díszítette a Champs-Elyssées-n,
ma a Conservatoire-ban látható.
|
" GS 4x4 "
|
A GS a köz szolgálatában: |
" La GS Clinique
"
A "GS Clinique" 1971 szeptemberében
készült el. 6 és 7 CV változatban, azaz 1015 és 1220cm3-es motorokkal gyártották.
Feladata nem a hétköznapi értelemben vett mentés volt, hanem betegszállító
feladatot látott el. A cégek üzemorvosi rendelőitől
a központi sürgősségi ellátó helyig szállították vele a betegeket.
A képeken látható GS clinique 1975-ben
készült. A szériaautó kombi változatával külsőleg teljesen megegyező mentőautóban
a személyzet második tagját alkotó orvos vagy szakápoló a sofőr mögött
kapott helyet, a hordágy pedig éppen elfért az autó
jobb oldalában.
|
A GS és
az autóversenyzés
Alig néhány hónappal az 1970. augusztusi megjelenése után raliversenyeken is bemutatkozott a GS. Egyik első megmérettetése az 1971-es Dél-Európa Rallye volt, ahol az első és a második helyet is megszerezte. Egy évvel később Dominikán és San Salvadorban nyert futamot, illetve a finn rali csapatversenyében (5 autó/csapat) is győzött. A kezdeti sikerek után 1973-ban és 74-ben böjtös évek következtek. Mintössze kétszer jutott GS a legjobb 6 közé, és több versenyt is feladni kényszerültek a GS pilótái. A GS 1975-ben ért el ralitörténetének csúcsára. Ekkor Claude Laurent (F) megnyerte kategóriájában a Monte Carlo Rallye-t, az abszolút sorrendben pedig 13. helyen végzett. Ugyanebben az évben a Portugál Rallye-n is diadalmaskodott kategóriájában Romaozinho Francisco-val (P) a kormánya mögött. Ugyanezen a versenyen a második helyen Claude Laurent (F) ért célba. Eredményük az abszolút 8. és 14. helyeket jelentette. 1976-77-ben még folytatódott a GS sikersorozata. 1976-ban Francis Ullmann megnyerte kategóriáját (abszolút 5.) a Rallye de Séquanie-n egy GSX-szel, majd 77-ben egy GS X2 nyerte a Dél-Afrikai Túraautó Bajnokság abszolút versenyét. Utolsó dobogós helyezését 1982-ben érte el a GS, amikor Jean-Michel Ranque (F) kategóriájában második helyen végzett a Monte-Carlo Ralle-n. A GSA modellek eredménylistája jóval szerényebb. Mindössze egy alkalommal lett kategóriagyőztes a Spanyol túraautó bajnokságban egy GSA X3 modell, Fermin Sanchez-zel a volánnál.
" Rallye Monte-Carlo "
A Monte-Carlo Rallye az egyik legpatinásabb ralifutam a világon, így nem hiányozhatott a GS megmérettetése sem. A képek a 2007-es nosztalgiafutamon készültek.
" Párizs - Dakar "
1979 és 1985 közt minden évben szerencsét
próbált 1-1 GS is a sivatagi show-n. Közülük néhányról kép is fennmaradt.
A képeken jól láthatók
az exrém versenykörülmények miatt az autón végrehajtott kisebb módosítások
(hátsó kerékdob borítása, illetve a kipuffogó cső kivezetése az
A oszlop mellett. A képek a www.dakardantan.com
oldalról származnak.
|
" La MEP X27 "
Albi
- gyönyörűszép kisváros Franciaország déli részén. Ha valaki nem Citroën
rajongó akkor annak általában két dolog jut
eszébe e városkáról. Ez volt egyfelől a Catharok elleni véres vallásháborúban
az inkvizíció fellegvára, másfelől itt született
Henri de Tuolouse-Lautrec, az impresszionista festészet géniusza, a modern
plakátművészet megteremtője, akinek életműve
ma az egykori püspöki palota termeiben berendezett múzeumban csodálható
meg.
Ha azonban olyasvalakinek említik meg
e város nevét, aki nem teljesen közömbös az autók, vagy a nyílhegy alakú
fogaskerekek iránt,
akkor könnyen lehet, hogy Maurice Emile Pezous helyi Citroën kereskedő,
vagy a híres Albi Grand Prix jut eszébe. Nem is csoda,
hiszen Pezous mellesleg az autóversenyzés igazi megszállottja is. Ráadásul
barátai közt olyanok neveit találjuk, mint Fangio, Gonzales,
Jim Clark vagy éppen Maurice Trintignant. Pezous célja fiatal tehetséges
versenyzők felkutatása volt. Raoul Rodat-val 1965-ben építették
az első autót, a MEP X1-est, amit az AMI 6-os motorja hajtott. Ezt követte
egy évvel később a MEP X2, a Panhard 24CT motorjával
felszerelve. 1968-ban elindult a "Formule Bleu" sorozat az X7-esekkel,
melyekbe az NSU 1200TTS 4 hengeres erőforrását építették.
Az X27 1971-ben született és a GS 1015ccm-es
szíve dobogott benne. A 380cm hosszú, 145cm széles, és mindössze 392kg-os
kis
versenyautót a két Weber karburátorral ellátott 4 hengeres léghűtéses boxermotorral
210km/h-s sebességgel repítette.
A népszerű X27-es talán a hosszú ideig gyártott GS/A modelleknek köszönhetően
is messze túlélte elődeit.
Utolsó példányát 1988-ban építette Rodat.
|
GS/A-k hazai versenyeken
DMM-378
(Várady Zsolt - Citroënes sapkában, Varga Zoltán)
Az autó 1982-ben egy szép májusi
napon született, és 1993-ban érkezett Magyarországra Svájcból. 2003-ig
szolgálta első itthoni
gazdáját, aki akkor ajándékozta annak az embernek, aki 10 éven át "nagy
szeretettel szervizelte" és aki nem volt más, mint
Várady Zsolt. Az autó tőle kapott sportkormányt, versenyüléseket, bukócsövet
és CIMOS lámpákat, hogy együtt élvezhessék
a raliversenyzést. 2006-ban a Balfék SE által kiírt országos amatőr ralibajnokságban
rajthoz is álltak és az 5 futamos bajnokságban
a 800-1300ccm-es kategóriában indultak és 2 második, 1 harmadik és 1 negyedik
helyet szerezve összesítésben a 2. helyen végeztek.
A képeket a Balfék SE és a Dózer SE
fotósai készítették.
|
GS tuning
Bár a GS nem jellegzetesen tuningautó, azért akadnak megszállottak, akik saját ízlésüknek megfelelően egyedi formát és/vagy belső
tartalmat adnak autóiknak. 2007-óta pedig találkozhatunk néhány igazán szép virtuáltuning-gal is, melyeket a hvtm.hu tunerei készítettek el
felkérésünkre.
|